Skip to main content

Telefony iPhone od firmy Apple – giganta technologicznego z Cupertino są jednymi z najchętniej kupowanych smartfonów. Nic dziwnego, wyróżniają się świetnym, nowoczesnym designem, a przy tym wyposażone są bardzo szybki i sprawny system operacyjny oraz świetnie podzespoły. Niestety, jak każde urządzenie, tak i iPhone’y mają swoje drobne mankamenty. Jednym z nich jest bateria o stosunkowo krótkiej żywotności, którą po dość krótkim czasie trzeba wymienić na nową. W przeciwnym razie korzystanie ze smartfona staje się niemal niemożliwe – urządzenie wyłącza się niespodziewanie w trakcie pracy. Niestety nowa, oryginalna bateria do iPhone’a to spory wydatek, często wręcz nieopłacalny. Na szczęście skorzystać można z opcji baterii zastępczej, tańszej. Czy będzie równie dobra, jak oryginalna? Jakie są rodzaje baterii do iPhona? Jak się je produkuje?

Baterie do iPhone’ów, czyli akumulatory litowo – jonowe


Baterie zasilające iPhone’y to akumulatory litowo-jonowe, które są lekkie, a przy tym mają większą gęstość energii niż inne rozwiązania. Podstawowe elementy takiego akumulatora, niezależnie od jego rodzaju to:

  • anoda
  • katoda
  • separator
  • elektrolit

Całość zamknięta jest w metalowej obudowie i wyposażona w różne elementy zabezpieczające. Użytkownicy iPhone’ów (od aktualizacji iOS 11.3) mogą sprawdzić kondycję swojej baterii w ustawieniach systemowych telefonu. Jej żywotność wyrażona jest w procentach, a gdy oscyluje wokół wartości 80% (lub mniej) oznacza to, że trzeba wymienić ją na nową. Nowe, oryginalne baterie Apple można wymienić wyłącznie w autoryzowanym serwisie. Legalnie nie da się kupić nowej, oryginalnej baterii, a jedynie zamienniki produkowane przez firmy niezwiązane z Apple. To oczywiście nie oznacza, że baterie zastępcze są gorszej jakości. Wbrew powszechnej opinii dorównują (a może nawet przewyższają) sprawnością i pojemnością oryginalnym akumulatorom. Ponadto można dokonać samodzielnej wymiany baterii do iPhone.

Jakie są rodzaje baterii do iPhone’ów?


Na rynku spotkać można różne rodzaje baterii do smartfonów iPhone, między innymi:

    • oryginalne – czyli te montowane fabrycznie w urządzeniach Apple i wymieniane wyłącznie w autoryzowanych serwisach; dostępne w „zwykłej” sprzedaży baterie z logo Apple są podróbkami; taka oryginalna bateria do iPhone jest oczywiście wykrywana przez system iOS jako „prawidłowa”, ma pojemność zgodną ze specyfikacją, oryginalny soft i BMS (Battery Managment System);
    • zamiennik copy 1:1 – producenci zamienników baterii dążą do perfekcji; takie baterie produkowane są w nowoczesnych fabrykach i parkach maszynowych i nie ustępują pod względem procesu technologicznego oryginałom; produkowane są z nowych elementów, wykrywane przez iOS jako „prawidłowe”, a ich pojemność jest zgodna ze specyfikacją Apple; BMS jest oczywiście nowy i bardzo bliski oryginalnemu;
    • non-orginal – to również zamienniki produkowane przez podmioty trzecie, niezwiązane z Apple, jednak niezgodne ze specyfikacją Apple – mogą mieć inną pojemność, krótszą żywotność czy mniejszą liczbę cyklów ładowania; ich system BMS jest zupełnie inny i ma inne oprogramowanie;
    • Podróbki z logo Apple – ich zakup to czysta loteria i raczej trzeba się tego wystrzegać; bywa, że są to faktycznie baterie oryginalne, ale wyjęte z uszkodzonego urządzenia z wyzerowanym licznikiem; często w takiej baterii wymienione są tylko ogniwa; na rynku spotkać można też atrapy baterii Apple.

    Jak się produkuje baterie-zamienniki do iPhone’a?


    Produkcja akumulatorów copy 1:1, które są najlepszymi zamiennikami oryginalnej baterii do iPhone’a, to niemal w pełni zautomatyzowany proces technologiczny. Odbywa się w nowoczesnych fabrykach wyposażonych w skomplikowane parki maszynowe. Jednym z nich jest fabryka akumulatorów Pisen w Shenzen w Chinach. Tę fabrykę odwiedził Scotty Allen ze Strange Parts, a dostępny na YouTubie film z jego wizyty jest zdecydowanie wart obejrzenia.

     

    Produkcja ogniw akumulatorowych


    Najważniejsza część baterii – zamiennika do iPhone’a, czyli ogniwa akumulatorowe produkowane są w fabryce w Dongguan w Chinach. Katody i anody w tej fabryce najczęściej wykonane są z aluminium i miedzi, a następnie pokrywane różnymi substancjami. Katodę powleka tlenek kobaltu litu, a anodę grafit. Pokrywanie odbywa się maszynowo – arkusze materiału przechodzą przez rolki napinające i wokół bębna, który pokrywa je wcześniej dokładnie wymieszanym w olbrzymich „mikserach” roztworem. W fabryce działają dwie identyczne linie produkcyjne – jedna dla katod, druga dla anod. Następnie elementy lądują w wielkim piecu z ośmioma sekcjami kontroli temperatury, w którym najpierw są podgrzewane, a następnie schładzane do wymaganych wartości.

    Katody i anody muszą być bardzo cienkie, dlatego elementy trafiają pod ośmiusettonowe walce. Kolejno maszyna kroi rolki materiałów na mniejsze części i następuje łączenie ogniw. Obie elektrody łączone są w całość, dodaje się specjalne „zakładki” baterii, a pomiędzy anodą i katodą umieszcza się izolator. Jeszcze inna maszyna miesza elektrolit o żelowej konsystencji, który następnie wstrzykiwany jest do akumulatora. Ogniwa pakowane są w metalowe (aluminiowe) obudowy i zgrzewane. Nadmiar aluminium należy odciąć. Wcześniej jednak maszyny przebijają znajdujące się w nich bąbelki gazu (dwutlenku węgla) i zgrzewają szwy.

    Kontrole jakości w fabryce ogniw akumulatorowych


    Cały proces produkcyjny ogniw akumulatorowych jest wręcz naszpikowany kontrolami jakości, które odbywają się w zasadzie po każdym procesie. Są to kontrole wizualne, inspekcje CCD (za pomocą kamery) i rentgenowskie. Podczas całego procesu niezmiernie ważne jest pozbycie się wszelkiego kurzu czy pyłu – wszystko musi odbywać się w niemal sterylnych warunkach. Dlatego większość maszyn wyposażona jest w specjalne taśmy, które wychwytują drobinki kurzu i pyłu.

    Ładowanie ogniw akumulatorowych w fabryce


    Podczas pierwszego ładowania nowe ogniwo akumulatorowe doprowadza się do 50% i trwa to około dwóch godzin. Drugie ładowanie wykonywane jest już do pełna i trwa około siedmiu godzin. Następnie baterie trzeba kompletnie rozładować, by sprawdzić ich rzeczywistą pojemność. Ogniwa akumulatorowe podłączane są do specjalnych klipsów (ujemnych i dodatnich), które dokładnie mierzą napięcie podczas ładowania i rozładowywania. Finalnie baterie ładuje się do 50%. Specjalne matryce danych czy też kody QR zamieszczone na każdej baterii pozwalają śledzić ich jakość.

    Kolejny krok to magazynowanie baterii – dwa dni w wysokiej temperaturze i trzy dni w normalnym warunkach. Proces produkcyjny ogniw akumulatorowych kończy się kolejnymi licznymi kontrolami, które wykonują zarówno maszyny, jak i ludzie.

    Produkcja końcowej baterii do iPhone


    Gotowe ogniwa akumulatorowe trafią do fabryki w Pisen. To tutaj drukuje się na nich logo i wszelkie informacje ostrzegawcze. I to także wykonuje maszyna. Nadruk wykonuje się tuszem utwardzanym promieniowaniem UV, co przekłada się na natychmiastowe schnięcie. Specjalna maszyna nawet obraca baterie – cały proces jest zautomatyzowany, poza kontrolą jakości nadruku – za to odpowiedzialni są pracownicy.

    W fabryce Pisen produkowane są także systemy zarządzania baterią BMS, które tworzy się tam z niklu i aluminium oraz łączy z akumulatorem za pomocą lasera światłowodowego.
    Następnie testowane jest napięcie i impedancja baterii. Sprawdza się także, czy nie dochodzi do wycieku elektrolitu. Jeśli wszystko jest w porządku i w zgodzie ze specyfikacją, partia nowych baterii jest gotowa do spakowania i wysłania do różnych krajów świata.

    Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=PZBQzLfCKpw

Leave a Reply

manage cookies
Hit enter to search or ESC to close